torsdag 19. februar 2009

Utfordrende matprat??

Jeg har blitt utfordret i baking og matlaging(!) av alle ting.

Utfordringen fikk jeg av Babsy og den lyder som følger:
Man skulle legge ut 2 oppskrifter som vi har testet ut og er fornøyd med, spiller ingen rolle om det er våre egne eller fra en kokebok. Kan være lunch, middag, supper, forrett, dessert, kake eller kjeks. Kort og godt alt som kan spises. Velg så ut 4 andre som skal få utfordringen og link til disse på siden din, fortell de om utfordringen din.

Jeg har tatt 2 av mine favorittoppskrifter og vil dele de med dere, men har ikke bilder da… Dere får tro meg på mitt ord. Oppskriftene har jeg brukt mye, aioli er bare yummi til koldtbord-tinger, oliven, loff og ikke minst til reker.. Sjokoladekaken som av en eller annen grunn heter ”Kvikk Lunch” brukte min mor og nå jeg.. typisk lettvint kake. Til bursdager, tirsdager, dugnader og alle andre plasser der man trenger en kake. Kan til og med fryses.

AIOLI
3 ss rødvinseddik
1 egg
1 eggeplomme
2 hvitløksfedd grovhakket
1 ts dijonsennep
3 dl soyaolje
Salt og pepper

Mix alle ingridienser og spe forsiktig med oljen. Smak til med salt og pepper


KVIKK LUNCH KAKE
4 egg
3 kopper
225 g margarin smeltet
2 ts bakepulver
3 ss kakao
1 ½ kopp melk
4 kopper mel

Fyll:
300 g melis
100 g meierismør smeltet
1 ½ ss kakao
3 ts vaniljesukker
3 ss kaffe

Pisk/rør/bland egg og sukker, bland i resten, ha i papirkledd langpanne og stekes midt i ovnen 25-30 min 200 grader.
Ta deg en kaffekopp, og når kaken kjøles ned blander du alt til fyllet. Smør utover mens kaken fortsatt er varm, blir lettere å få utover da.. Deretter har du på den pynten du vil om du vil: kakestrøssel, non stop eller seigmenn eller for den saks skyld seigdamer..

Og hvem skal man så utfordre, skal vi nå se.. Jeg sender denne utfordringen til:
Januarsola som tidligere har prøvd å utfordre meg på andre ting
http://bittami.blogspot.com/ (klarte visst ikke å lage slik fancy link her, hmm...) som var min HV denne runden
Vibbedille kanskje du har en eksotisk favoritt?
Mammamiia en blogg jeg fant for første gang i går..

Kom igjen damer, jeg håper dere griper denne utfordringen. Gleder meg til å prøve deres favoritter.

Sånn da var maten unnagjort, da er det over til strikkings.. I går kveld tok jeg meg sammen og fullførte snømåkevottene mine. Gikk forunderlig fort å få ferdig to stykk tomler, feste tråder og sy inn mansjetten. Oppskrift herfra nr 110-40.
Tadaaa, nå kan det bare snø altså, fordi jeg og vottene står klare…
Lilla Smart og lys grønn Bambino, pinne 3,5. Strikket i hurten og sturten fordi jeg trengte votter til snømåking.
Nevnte jeg at det regnet??

15 kommentarer:

  1. Oj så fina vantar du har lagat! tack för din hälsning=)

    SvarSlett
  2. Se der er vottene ferdige allerede. Flotte ble de.

    SvarSlett
  3. Flotters med votters:) *applaus*
    Takker for utfordringen! *hjeeeelp, er nyyyy i dette gamet her!!* Men: there's a first time for everything, - som de sier på gammelnorsk! Hiver meg på:)

    SvarSlett
  4. He he... takk for utfordringen:-) Er ikke den som er ivrigst til å lage mat, men har da noen favoritter:-) Får ta utfordringen i morgen, skal på jobb snart nå:-)
    Og der var vottene ferdige - de ble kjempefine:-) Nydelige farger du har brukt!
    Vi blogges - ha en flott dag videre:-)

    SvarSlett
  5. Så fine votter:)
    Har lenge prøvd å motså kåpa og toppstykket, men det var den viljen da:p Takk for hilsn. Flott blogg du har:)

    SvarSlett
  6. mmmmmmmmmmm nå fikk jeg lyst på sjokoladekake...

    SvarSlett
  7. La det sne,la det sne,la det sne...
    Kjempefine votter,grattis :)

    SvarSlett
  8. Herlig! No blir det ei fryd å måke snø:) Håper det kjem litt meir snø til deg!!

    SvarSlett
  9. Åh, nå ble jeg sulten på kake :)
    Nydelige votter du har strikket -jeg har stor sans for mønstervotter som ikke er i tradisjonelle farger.

    SvarSlett
  10. jeg er ikke så glad i å lage mat egentli,men jeg skal prøve meg frem med oppskriften din på aioli

    SvarSlett
  11. heia, takk for hilsen på bloggen min.
    ja laupene skal du bare kose deg med,
    jeg fikk 55 stk av min deig, men det er nok ikke så mange igjen der nei..

    valpene vokser for hver dag, de er så fine så, men til påske har de flytta, så tida går fort.

    nydelige votta du strikka.

    ha en fin dag videre.

    SvarSlett
  12. Flotte vottar!! Og herlege oppskrifter. Ynskjer deg ei flott veke!

    SvarSlett
  13. Så flotte votter du har strikket.

    SvarSlett
  14. Knallfine votter du har her. skulle ønske jeg var like god på mønsterstrikk med flere farger..

    SvarSlett