tirsdag 18. oktober 2011

Hytteturkuer...eller heter det egentlig kyr?

Kuer eller kyr?

Samma for meg, det er i alle fall to...



Sommeren fløy avgårde, ikke det at det har vært så mye sommervær, men i følge kalenderen er det høst nå. Strikkelysten forsvant sammen med Dufa'n i sommer, men litt garn er jo alltid i omløp...



På tampen av sommeren dro jeg i alle fall på hyttetur med kjekke strikkevenninner, og omringet av jenter, latter, vin, mat, strikkepinner, heklenåler og mengder av garn skal det godt gjøres å ikke finne igjen strikkegleden... Tuusen takk for turen!!



Her er Lyngdalskua!


Påbegynt på hyttetur og fullført etter en evighet... Man kan visst ikke bruke denne om man ikke er fra Lyngdal, eller i svært nær slekt med noen fra Lyngdal. Eventuelt om du er kjendis, da kan man kanskje få dispensasjon fra regelen om å være fra eller i slekt med...


Jeg vet ikke engang hvor Lyngdal er *flau*



Luen er strikket i dobbelstrikk og kan dermed teoretisk vrenges. Mine vrangstrikkede masker på innsiden er så slappe at det kun er snakk om teori. Innsiden er ikke pen. Men siden den tross alt er dobbeltstrikket er den tykk og god, og varmer godt om du ellers fyller kriteriene for godkjent bruk.. jfr. være fra, i slekt med eller kjendis.



Jeg brukte Drops Classic alpakka, ikke akkurat ett sjakktrekk om det er første gang med dobbeltstrikk *host*, siden det er himla mange masker på liiten pinne, og glatt alpakkagarn har en tendens til å skli av pinnen når du minst trenger det... sånn cirka 200 masker (eller var det flere?) på pinne 2,5. Jeg burde såklart ha byttet til tykkere pinner på toppen (3 eller kanskje 3,5?), når det var slutt på dobbeltstrikkinga og jeg strikket hver del ferdig for seg. Men da var jeg hjemme fra hyttetur og ingen som kunne fortelle meg noe slikt, jeg kommer såklart ikke på sånne lure ideer av meg selv...


På samme hyttetur fikk jeg også testet evnen til å hekle etter diagram... jada, jeg trenger fortsatt trening. Masse trening.



Brun Karisma og lilla Peruvian-ett-eller-annet, man tar det man har, på heklenål nr 5,5. Diagrammet er den samme kua som over, man gidder jo ikke jakte på noe nytt når diagrammet allerede ligger i fanget.



Ku nr 2 ble enorm...og umulig å få med på ett bilde...

Løsningen ble å ta begge kuene/kyrne med på samme :)


Til slutt vil jeg bare si at blogspot ikke akkurat er kjekk med meg.. eller deg.. Det er vel ikke ukjent for mange, men når jeg er innom andres blogger og får jeg ikke lagt igjen en eneste kommentar. Innskild!


Jeg koser meg med deres blogger og beklager at det ikke ligger kommentarer fra meg, håper dette retter seg snart!!

4 kommentarer:

  1. Stilige kuer :) Lyngdal...ja, hvor er det? Dobbelstrikk er gøy, bare å øve seg :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Kuene ble helt råå!! Digger begge luene. Og det ser ut som om du knekte begge kodene på turen. Flinka!

    SvarSlett
  3. Finfine luer. Og kuer. Kyr. Jeg trenger å lære å hekle mønster (det skal stå Brann, visst) i en fei, er det deg jeg kan rådspørre da?

    Godt å se deg igjen, forresten!

    SvarSlett