mandag 21. mars 2011

Wimsens Kollen Brøl

Sånn rett før ski VM i Oslo ble Wims inspirert av en pølsereklame. Hun ble inspirert til å lage en lue altså, ikke til å spise pølse...

Siden Wims'n er av den sjenerøse typen delte hun mønsteret med resten av verden og vips var det hun som var inspirasjonen... Her er bildet på Wimsens lue, "lånt" fra hennes blogg.

Mønsteret finner du HER.

Men obs obs, mønsteret er svært vanedannende. Før du vet ordet av det har du heklet en to-tre stykker...eller flere...

Her er mine Kollen Brøl...

nr 1: Karisma i vinrødt, hvitt og grått, og en dæsj hvit Mor Aase, nål nr 4,5

nr 2: Grønn Karisma og hvit Smart, nål nr 4

nr 3: Rød Smart og multifarget Silja, nål nr 5

nr 4: Lilla Mor Aase og hvit Smart, nål nr 4,5


Her er videre...

nr 5: Isblå Dale Baby Ull, blå Lanett og en skvett blå Baby Merino fra Gjestal, holdt dobbelt på nål nr 5

nr 6: Oransje Østlandsgarn, Trysil superwash i hvit og rød, og hvit Perfect for å fullføre. Nål nr 4 og Jentungen hevder at akkurat denne luen minner om sukkertøy

nr 7: Ymse blå Baby Merino, brun Lanett, beige Free Style og lyseblå Baby Ull på nål nr 5

nr 8: Ukjent superwashgarn i rød, grønn og blå på nål nr 4

Jeg nevnte at det var vanedannende ja?

nr 9: Heklet i Falk, svart og grønn, på nål nr 4

nr 10: Grå og petrolfarget Karisma, en rest grønn Falk og litt beige Free Style og grå Perfect for at duskolainen skulle bli ferdig. Nål nr 4

nr 11: Marinefarget og hvit Perfect, og en dæsj blå superwash fra Trysil, nål nr 4

nr 12: Svart og lilla Smart på nål nr 4,5
Siden jeg var havnet på Kollen Brøl kjøret hadde jeg behov for en gradvis nedtrapping. Man bør aldri slutte med slikt for brått... så her er mine unngå-hekle-abstinens-luer:

nr 13: Koksgrå Perfect, rød superwash fra Trysil, litt multifarget Silja, litt grønn Pt5 og en dært med svart Ida på nål nr 5

nr 14: Svart, mosegrønn og beige Free Style, svart Arwetta, litt grå-isj Falk, og til slutt toppet med en Skvett grå Karisma og noe grå Daletta (utrolig hva man tar har) på nål nr 5

nr 15: Brun Karisma og blå 4 tråds Regia på nål nr 4

Sånn helt til slutt, ingen av mine Kollen Brøl ligner den originale som Wims laget, men de er noe i nærheten. Omtrent som en kusine, ikke så nær som en søster men allikavel i familie :)

All denne heklinga har gjort at jeg har fått enda mer dreis på heklinga og jaggu er det gøy å lage luer. Det går ett par nøster per lue, sånn alt i alt, men jeg har fortsatt mer garn her hjemme *host* så det er godt mulig at det blir flere.

Fortsatt er det slik at jeg ikke bruker lue selv, men andre kan heller få nyte godt av luene mine. Sånn inntil videre planlegger jeg å putte luene i en eske og sende de til Margot, hun har mer bruk for de enn meg...

Har du luer på lur kan du gjerne sende noen du også...

5 kommentarer:

  1. Har du hekla lue du da? (ler) Men de var jo skikkelig flotte da.

    Håper du får en koselig uke.

    SvarSlett
  2. Neida! Ikke bare EN lue, men 15!!!!! Oj! Skal si du havna på kjøret :-)

    SvarSlett
  3. Har kosa meg en laaaaang stund inne hos deg nå, og sett alt det flotte du har mekka:-) Og fy, så mange luer du har hekla:-) Du er hekta, det er sikkert og visst! Flotte var de alle sammen, og jeg er sikkert på at de blir tatt supergodt imot:-)
    Nå ønsker jeg deg ei god natt, selv om du sikkert er som normale mennesker og sover allerede... :-)
    Klem!

    SvarSlett
  4. Hoho, det kaller jeg hekta, ja! Veldig fine, alle sammen!

    SvarSlett
  5. for en herlig luesamling! Lekre alle sammen. Og så moro at du har havnet på luekjøret. Sant det er gøy? hekle luer og være på kjøret ;O)

    Ellers må jeg jo takke for så mange herlige ord. Din skjønning :O)

    SvarSlett