onsdag 4. februar 2009

Lue til besvær...

Jeg er som tidligere nevnt med på en knitalong og februarluen er Stripey.

Jeg har alltid trodd at jeg strikket løst, er jo litt løs i fisken selv… men luen virket nok litt liten… ergo er det strikket strammere enn beregnet. Jeg har valgt pinne 3,5 etter anbefalinger fra luegeneralene (Tittei og Kiwa) og svart Falk og hvit babyull-ish. Det betyr at det hvite garnet er lagt dobbelt og jeg tror at det er ymse babyull. Jeg likte effekten det fikk av at garnet har ulik tykkelse (jeg tror det er derfor det har blitt slik) der de mørke stripene er litt mer ”utstående” enn de lyse. I tillegg blir luen varm, svært varm, da hele herligheten blir med 3 tråder. Enden på visa er at jeg har en varm, svært tett og LITEN lue.

Min lue ble nok ikke helt som beregnet, dette til tross for at jeg har fulgt oppskriften slavisk (om man ser bort fra garnvalget da…). Den ble høy og smal og krevde seriøs etterbehandling før den kunne vises frem. Her har jeg strekt og strekt og da ble den slik…
Fortsatt ikke helt bra. Så skylte jeg den opp og grep til blokkehjelp. Inne i vidunderet plasserte jeg derfor min pr tiden favoritt plastbolle og luen er derfor nå kommet i fasong. Kanskje noe stor, siden bollen ikke er som et hode men mer som en håndball av herrestørrelse..
Jeg er tjukk i hue, men ser som tidligere nevnt ikke helt god ut i lue, derfor er det nytteløst å håpe på at den er til meg. Inntil videre legges derfor denne luen til side og kan kanskje bli en gave til en eller annen (med relativt stort hode).
Men har jeg vett til å gi meg? Neida, her skal man teste én gang til. Ny lue ble derfor umiddelbart satt i produksjon etter samme mønster. Men nå har jeg gått opp til pinne 4 og fant på ny garn fra lageret. Grå Falk og beigemelert Smart. Må jo bare prøve litt til...

2 kommentarer:

  1. Godt du ikke gir opp! Fargen på den første var jo kjempefin, da:-)
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Skal i gang med min andre lue jeg også. Jeg kunne visst ikke telle til 5, det oppdaget jeg da jeg kom til fellingen. :o(

    Det er en veldig fin lue, så lykke til med neste utgave!

    SvarSlett