fredag 5. mars 2010

Historien om en hals...

Februar 2008 skulle jeg på en tur som inkluderte flere flybytter og flere timer på flyplasser og ymse fly. Som ganske nyfrelst strikker så jeg mulighetene til strikketid i fleng og samtidig hadde jeg veldig lyst på en hals som var litt sånn hullete og slapp i fisken.

Jeg hadde ikke fullt ut innsett gleden av Ravelry og måtte lete etter ett mønster som passet med det bildet jeg hadde i hodet mitt.

Så kom jeg på det magiske (?). Jeg tok ett mønster på en løs hals og byttet ut originalgarnet. Eureka.. kanskje… Opprinnelig var dette ett mønster beregnet til Falk eller Heilo som finnes i Dalegarn Konfekt nr 196 på side 16 HER, men i stedet valgte jeg Drops Alpaca og strikket i vei…

Som man kan se av pinnevalget var jeg fortsatt på det uvitende og jomfruelige stadiet, og har i ettertid innsett gleden ved pinner i andre kvaliteter enn dette *grøss*

Etter at vi kom hjem fra tur var jeg lei av å strikke kuler og manglet kun én rapport på ferdigstillelse. Hele strikkesaken ble puttet i en pose, senere omdøpt til UFO og lå trygt og godt i posen frem til OL i Vancouver 2010. Under OL var plutselig ingen UFO trygg. Nå skulle jeg ta pinnegrep og planla fullføring av flere UFO’er, inkludert denne halsen som på ingen måte fristet lengre…

Vel, siste rapport tok mye kortere tid enn beregnet, kulene gikk kjapt unna og alt i alt brukte jeg mer energi på å grue meg enn til selve strikkingen. I ett (utrolig) lyst øyeblikk festet jeg tråder, skylte opp herligheten og la til blokking med én gang…

Jeg fryktet tidligere at dette måtte blokkes som en sylinder (var jo tross alt en hals!), men gode strikkevenner fikk meg til å innse at det var bedre å ikke tenke og heller gjøre dette på den enkle og ukompliserte måten.

Tadaa!!

Ble egentlig ganske lekker selv om jeg nå ikke lenger har lyst på den selv :)

Legges i overskuddskassen...
Drops Alpaca, ett og ett halvt nøste på pinne 4. Fargen er sånn tåkete grågrønn-isj...

13 kommentarer:

  1. :-) Halsen ble kjempefin og den kan nok brukes både til fint og til og holde varmen..
    Likte den kjempegodt.
    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Veldig flott hals :D
    Godt å få unna UFOer
    Ønsker deg en fin helg
    myr

    SvarSlett
  3. Nydelig hals! Klart du må bruke denne!

    SvarSlett
  4. Så flott du ble ferdig med den,halsen ble kjempefin.

    SvarSlett
  5. Den så lekker ut, jeg har også lyst på sånn.
    ha ei fin helg!

    SvarSlett
  6. Kjempelekker! Jeg er snart klar for å strikke igjen også - det har blitt vel mye sying i det siste. Men nå er teppene ferdig, så da er jeg vel snart klar til å finne roen i sofaen foran tv om kvelden.

    Ha en knakende kjekk helg, Anita!

    SvarSlett
  7. Den ble virkelig lekker!
    God helg :-)
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  8. Så flott - at det ble en hel hals i stedenfor en halv hals!! Skikkelig bra jobba.. og så vidt jeg ser så er den kjempefin også!

    SvarSlett
  9. Flott hals, og kjekt når ufo'ar blir ferdige :)
    Har kika gjennom bloggen din, du har laga masse fint. God helg :)

    SvarSlett
  10. Den ble kjempefin den halsen! Bra jobbet - og en dag får du nok lyst på den igjen :)

    Du kan forresten få velge et sett knapper fra knappebutikken min - helt fritt!

    SvarSlett
  11. Flott hals, og så er det en veldig god følelse å se en UFO ferdig. Undrer meg stadig over hvor lite det ofte skal til for å ferdigstille dem.

    Jeg har begynt på egne restenøster nå jeg. Uforbederlig er jeg redd, hehe. Men jeg er jo billig i drift da. *fnis*

    SvarSlett