tirsdag 15. desember 2009

En fjøsnissegenser, kanskje??

Jentungen ønsket seg en "fjøsnissegenser" og hadde en klar formening om hvordan disse fjøsnissene var kledd. Problemet var å forklare for sin strikkende mor hvordan denne skulle se ut. Jeg foreslo nissegenser fra Amalies Jul eller blånissevarianten, diverse VM gensere og rett og slett Marius, uten å treffe bestillingen. Jeg ropte ut i den store Internettverden og fikk enda flere tips, beste tipset var nok Islender, så den er nå kommet på todo-listen min uansett... Bestillingen gråisj med røde flekker holdt på å gi meg gråisje hår og i alle fall røde flekker i kinnene...

Redningen ble en kyndig dame i en lokal strikkebutikk, genseren fantes på orntli' men det var ikke Amalies jul... det var noe som het Månetoppen...

...eller "redningen" var kanskje ikke rette ordet, det var mer som ett utgangspunkt... Den originale nissegenseren fra Månetoppen krevde 3 tråder av ett nissegarn (Vamsegarn med ny banderole i anledning julen??) på pinne 15, noe som jeg kjente var helt feil... Halloooo, det ville jo blitt en genser så tykk at den nesten ikke vil kunne brukes!

Jeg tok min egen vri, jeg...

raglanfelling valgt etter rådslagning ute i internettverden, jeg bare digger raglan, det vil si at jeg i alle fall digger raglan mer enn jeg digger montering :) Fjøsnissegenser

Vrangborder på pinne 6, resten på pinne 7, sånn ca størrelse 10 år litt sånn på gefülen
I stedet for tre tråder nissegarn har jeg valgt to tråder, lys grå Alfa kombinert med (kjedelig) beige Falk for å få den litt melerte effekten. Totalt har jeg brukt 8,5 nøster Alfa og 5 nøster Falk ...og til slutt i gryta - en kilo med faaariiiiiiin: ett halvt nøste mørk rød Alfa for å lage maskestingene, dobbel tråd her også

ett skjevt hjerte på genseren beviser bare at dette er hjemmelaget

Jentungen er fornøyd, og det er Mor Herself også

11 kommentarer:

  1. Knallstilig genser, og gratulerer som designer :) klemz fra Stjørdal'n :)

    SvarSlett
  2. Du verden - sier det igjen; den var knalltøff! Så flink du har vært:-) Regner med at denne blir brukt masse i jula, og at også mor får seg en sånn med tid og stunder. Jeg hadde i alle fall satt pris på en. Tror nok lillesnuppa i huset her hadde likt en, men har jeg tid å strikke en nå? Neida, for sjal/skjerf tar all min tid..hihi:-)
    Ønsker deg og dine en flott adventstid fortsatt!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med flott egendesignet fjøsnissegenser! Flink du :)

    Klem

    SvarSlett
  4. Så flott genser du har strikket. Nå vet vi jo hvordan en fjøsnissegenser skal se ut ifølge de små ;)

    SvarSlett
  5. du er sannelig meg ikke verst altså:-D
    kjempeflott genser, men jeg tror jeg ville blitt minst like fortvilt over bestillingen;-)

    Godt jobba og bra resultat!!

    SvarSlett
  6. Så flott den var. Klart fjøsnissejenta er fornøyd med den der.

    SvarSlett
  7. Så fin genseren ble. Den så skikkelig deilig og varm ut.

    SvarSlett
  8. Fineste fjøsnissegenseren jeg har sett i hele mitt liv, kors på halsen!!

    SvarSlett
  9. Ble jo en flott genser det :) Bra dere fant ut hva hun ville ha til slutt.. hehe

    SvarSlett