tirsdag 29. desember 2009

sokker i lange baner?

Her en dag i romjula tok jeg endelig tak i noen ferdige sokker og gjorde de ekstra ferdige :)
Det vil si at jeg strikket noen tær og festet noen tråder...

Planen var å ta bilder ute i dagslyset og for en gangs skyld vise frem ferdig strikk på en litt penere måte. Så kom snøen... mengder av snø! Planen falt derfor i fisk og innebilder måtte til igjen. Beklager derfor dårlige bilder (igjen)....

Først ut er Motorsykkelmannens pensokker strikket i Opal på pinne 2,5. Mønsteret er laget av Bittami, en sokkestrikkende sykepleier som lager de mest fantastiske sokker og sjal. Jeg har fortsatt mer igjen av ett nøste på 100g, enda jeg strikket laaaaaange sokker. 16 repetisjoner på skaftet og 20 på selve fotbladet endte på ca størrelse 45 (tror jeg).


Her er ett par Blueberry waffel sokker. Mønsteret kommer ikke spesielt godt frem her, men dette er en oppskrift som mange har strikket før meg. Jeg har også laget ett par tidligere og jeg vet at de sitter knallgodt på foten.

Det kan ved første øyekast se ut som raggegarn, men det er det ikke...

Her er én tråd Ida strømpegarn (blå) lagt sammen med én tråd Drops Alpaca (svart) hele veien, så derfor det spraglete raggsokkaktige utseende. Pinne 3 ga gode og tykke sokker, i cirka størrelse 43. Det gikk nesten to nøster av hver garnsort.

Til slutt mitt første men ikke siste par Kerttu sokker. Enkelt men effektfullt mønster, selv om jeg klarte det kunsstykket å strikke feil i begynnelsen av mønsteret, og dermed droppet de 4 første omgangene på hver sokk.

Note to self: Les mønsteret skikkelig neste gang!

Perfect på pinne 3,5, underkant av to nøster til str 36. La opp til den minste størrelsen, 4 mønsterrepetisjoner på skaftet og 6 på foten.

Alle 3 parene legges pent i overskuddskassen, så får de vel nye eiere etterhvert...

11 kommentarer:

  1. For noen flotte sokker du har laget. De lange flotte herresokkene var jo helt fantastiske. Og så store *dåne*

    SvarSlett
  2. Nydelige og deilige sokker :)

    SvarSlett
  3. Så fine sokker, og det sjalet i Koigu var nydelig. Håper dere koser dere i jula. Her er det også mye snø, men for kaldt til å nyte den, da.

    SvarSlett
  4. Her var det mange herlig sokker. De hvite falt jeg helt for.

    Jeg har gjort en liten vri på mine kerttu sokker. Mønsteret er strikket over de 16 første eller siste maskene oppe på foten. Hulltullet på sidene har jeg tattbort og plassert en av midt bak på skaftet. Morsomt at du liker de. Lykke til og stjel ivei:-)

    SvarSlett
  5. Fascinerende at ferdige sokkar måtte gjerast heilt ferdige... Hmmm....

    Uansett er dei veldig flotte!! Og gåvekassa har alltid bruk for sokkar, i alle fall her i huset.

    SvarSlett
  6. Overskuddskasse høres definitivt ut som noe for meg også. Eller gavekasse. Høres det bedre ut..? Jeg har et mål om å ikke kjøpe gaver i 2010, men har jo planer om å gi fine gaver likevel..

    Jeg blir imponert over sokkemengden, men til neste år skal jeg også strikke sokker - i alle fall tolv!

    SvarSlett
  7. Oi, her har det gått unna! Kjempedeilig å få gjort ferdig ting:)

    SvarSlett
  8. Kjempefine lugger! Jeg beundrer tålmodigheten din - jeg sliter litt når jeg skal strikke to like, går lei etter den første.
    Ønsker deg og dine et flott nyttår!

    SvarSlett
  9. Flittig du har vært! Jeg strikker også sokker nå - kjekt å ha i noen på lager...

    SvarSlett
  10. Så utrolig mange flotte sokkepar du har strikket!

    SvarSlett